Sökmotoroptimering, SEO

Ranka ett på Google

Sökmotoroptimering/ SEO – enkel överblick

Sökmotoroptimering även kallat SEO blir allt viktigare eftersom antalet hemsidor ökar. Det finns miljontals hemsidor ute på webben och därför krävs det en hel del kunskaper för att synas bland alla dessa hemsidor. Anlita oss som din sökmotoroptimerare för att effektivisera din synlighet på sökmotorerna.

Konkurrensen om placeringarna på sökmotorerna ökas ständigt, så hur gör man för att vara bland de första i sökresultaten? Här förklaras en del av begreppen så att du som läsare får en övergripande bild över hur sökmotoroptimering/ SEO fungerar. Tänk på att det finns väldigt mycket mer än det som tas upp här.

Kostnadsfri SEO-analys

Nedan kan du göra en kostnadsfri SEO-Analys, skriv in din URL samt din mailadress så kommer du inom 45 sekunder få en PDF-fil skickat tillhörande en fullständig rapport om vad du behöver göra för att förbättra din närvaro på sökmotorerna.

Skapandet av en hemsida är avgörande för din sökmotoroptimering

Ditt domännamn är själva adressen till hemsidan, ett viktigt element i uppbyggandet av din hemsida samt för ett lyckat resultat inom sökmotoroptimering eller din SEO närvaro som det också kallas. När väl byggandet sker använder man sig i regel utav HTML och CSS, två språk eller rättare sagt programmeringsspråk. Vi kallar ofta hemsidan för företagets viktigaste marknadsföringsplattform då det inte bara är en hemsida längre. Din digitala marknadsföringsplattform blir navet i din kommunikation ut mot partners, leverantörer och kunder.

Navigering, sidstruktur och designens flexibilitet till olika skärmstorlekar är viktiga element för både besökare och Google. Vi kallar det för användarvänlig design som anpassar sig efter den enhet som besökaren använder. Olika enheter kan exempelvis vara PC, MAC, surfplattor eller mobiltelefoner i olika storlekar och mjukvaror.

Skapa Sökmotoroptimerad hemsida

HTML, CSS, JavaScript och PHP

HTML är webbens grundspråk och innehåller kärnkoden medan CSS styr hur kärnkoden ska presenteras på din hemsida. Ofta använder man även programmeringsspråket PHP för att styra HTML koden. Alla de största webbpubliceringsverktygen såsom WordPress, Joomla och Drupal bygger på HTML, CSS och PHP men även en hel del JavaScript.

För att bygga en hemsida behöver man nödvändigtvis inte vara en fena på varken HTML och CSS. Idag finns det många enkla sätt att bygga upp en hemsida på. Med du behöver fortfarande grundläggande kunskaper inom dessa två programmeringsspråken för att lyckas på ett framgångsrikt sätt.

Sökmotoroptimerad HTML

Välja domän ur ett sökmotorvänligt perspektiv

När du ska välja domän är det viktigt att du väljer ett namn som är relevant till ditt innehåll, enkelt att lägga på minnet och att det inte liknar ett redan känt varumärke. Ur ett sökmotorvänligt perspektiv ska du undvika fler bindestreck än ett i en domän.

 

08-612 19 19

Google Sökmotoroptimering

Navigering har avgörande roll för din sökmotoroptimering / SEO

Att man på ett enkelt sätt kan navigera på din hemsida är viktigt både för dina besökare samt för Google. Detta betyder exempelvis att man ej ska behöva scrolla åt sidorna för att komma åt all information. Hur ser länkarna ut på din sida? Finns det tydliga menyer så att man enkelt kommer till alla undersidor? Finns det länkar tillbaka till startsidan på alla dina undersidor? Vilka länkar till din hemsida? Om du vill lyckas med din sökmotoroptimering / SEO krävs kreativa samt kvalitativa inlänkningar från andra sidor.

Bra att veta är att rullgardiner (även kallat dropdowns) inte bör användas då detta skapar svårigheter för både besökarna samt sökmotorerna. Viktigast är ändå att du tänker på användarvänligheten när du  bygger din hemsida, utgå alltid från vad du själv tycker är användarvänligt och bra.

sökmotoroptimering Sängar Stockholm Elgen

Relevans en av nyckelorden inom sökmotoroptimering

SEO, Search Engine Optimization

Alla texter på din hemsida måste vara unika. De ska varken vara kopierat från undersidor på din hemsida, inte heller bör du kopiera material från andra hemsidor. Om många sidor inom samma ämne hade exakt samma text, hade det blivit väldigt svårt för Google att bestämma rankningen på dessa sidor – alltså var i sökresultaten sidan hamnar. Ur ett sökmotoroptimerings perspektiv är det därför viktigt att du skriver texter med unikt samt kvalitativt innehåll till din hemsida. Ett utmärkt exempel på en sida som har ett unikt samt kvalitativt innehåll är Wikipedia. Denna sida rankar i sin tur etta respektive trea på söktermerna sökmotoroptimering samt SEO.

Sökord

Efter att ha gjort en sökordsanalys kan du sätta in dessa i dina texter. Detta är för att öka chansen att Google ska hitta dig när någon söker på ett ord/fras relaterat till din verksamhet. Som i de flesta fall gäller samma regler inom SEO, överdriv inte! Alltså det fungerar inte att smälla in ett tiotal sökord per stycke, detta märker Google och din sida kommer att bli straffad! Detta genom att placera din sida väldigt långt bak i sökresultaten.

Det viktigaste med dina texter: Unika texter, läsvänliga och lättförståeliga samt skrivna för läsaren. Ofta säger man att hemsidetexter bör åtminstone vara omkring 1500 ord utspridda under olika menyer.

Rätt struktur

I skapandet av innehåll kommer även HTML in i bilden.Här kan du informera Google om vad som är en rubrik, underrubrik och vad som är en brödtext. Här ska dina sökord finnas med gärna tidigt i brödtexten.Meta-description är en viktig faktor ifall du vill lyckas med din SEO av din webbplats. Detta är den text som syns under titeln på sökresultaten, här är det superviktigt att relevant och lockande information kommer med. Mycket för att dina potentiella besökare snabbt ska kunna avgöra om din sida har det personen söker efter. Finns det ingen meta-description kommer Google att välja bitar utav dina författade texter. Ibland kan detta vara en bättre metod, men absolut inte i alla fall. Sökoptimering är krångligt, det finna inga exakta regler eller tillvägagångssätt som du ska tillämpa, så det gäller att prova sig fram.

Innehåll webb Sökmotoroptimering

Sökoptmering hjälper dig att nå ut till rätt målgrupper

Sökmotoroptimerade landningssidor är ett sätt att förenkla och skapa genvägar för dina kunder. Om massa potentiella kunder söker på ett ord som relaterar till din verksamhet kan du välja att skapa en specifik informationssida (landningssida) om just detta ämne. Fördelen med att låta oss bygga samt sökmotoroptimera din landningssida är att vi jobbar tills du rankar högst på ditt/dina nyckelord.

Istället för att enbart ha din hemsida som ända kanal för nya kunder kan du via en optimerad landningssida som rankar etta via Flighton alstra både mer trafik samt flera affärer till ditt företag/webbplats. På din landningssida har du skrivit information om dina tjänster och tydligt bett oss sätta upp länkar som tar kunden vidare till kontakt, beställning alternativt till din huvudsida. Exempel på landningssida vi skapat finner ni här: seo-byrå.nu denna kommer vi ranka ett under sökbegreppen seo-byrå samt seo byrå.

Design och upplägg
Designen av landningssidan bör matcha företagets profil. Färger, former och logotypen skall vara densamma i alla landningssidor så att din profil enkelt känns igen. Det är viktigt att budskapet är enkelt och att det tydligt framgår vad ni erbjuder kunden. Tänk på att det finns många sätt att förmedla ett budskap, du kan till exempel använda dig utav reklamfilmer, bilder och sociala medier för att nå ut till marknaden.

PageRank är ett matematiskt röstsystem. Rösterna är hemsidor som länkar till olika sidor – allas röster väger inte lika tungt.En hemsida med unikt innehåll, enkel navigation och många besökare väger tyngre än en hemsida som är fylld med spam, kopierat innehåll och kopiösa mängder av reklam. PageRank har inte lika stor betydelse idag för sökmotoroptimeringen som den hade för några år sedan.

Därför är det bra att sätta in något som kallas Rel=”nofollow”.Detta kan man lägga i ett kommentarsfält, du kan även ställa in att du måste godkänna kommentarer innan de publiceras.

Målgrupp

Aktivera FlightON